Business In Transition Network

Over ons

Het netwerk Business in Transition is onderdeel van het Departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis van de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht.

Missie

Het netwerk Business in Transition bundelt de historische kennis over het Nederlandse en internationale bedrijfsleven vanuit een sociaaleconomische, politieke en culturele invalshoek. Het richt zich daarnaast op onderzoek naar de historische functies en taken van het Nederlandse bedrijfsleven in een internationale context. Centraal daarbij staat de vraag naar het belang van het bedrijfsleven als actor in transitieprocessen en de vraag welke invloed deze transitieprocessen op hun beurt hebben op het bedrijfsleven. Vanuit deze centrale vraagstelling wil Business in Transition een bijdrage leveren aan wetenschappelijk onderzoek en onderwijs en aan de discussie over actuele maatschappelijke vraagstukken.

Doelen

• Nieuw bedrijfshistorisch onderzoek in opdracht initiëren, waarbij onze onderzoekers in samenwerking met ondernemingen en overheden wetenschappelijk verantwoorde studies verrichten.
  • Een forum creëren voor interdisciplinair wetenschappelijk onderzoek op het gebied van bedrijfsgeschiedenis. Bijvoorbeeld door via workshops, webinars, lezingen of seminars de academische discussie over maatschappelijke thema’s vanuit een bedrijfshistorisch perspectief te stimuleren.
  • Bijdragen aan maatschappelijke impact: begrip van en kennis over de wijze waarop maatschappelijke problemen tot stand zijn gekomen, zijn van essentieel belang om verandering tot stand te brengen. Het onderzoek levert een positieve bijdrage aan het debat met bedrijven en andere maatschappelijke partners.
  • Onderwijs: de nauwe band met bedrijven en maatschappelijke partners biedt nieuwe kansen voor onderzoek-gestuurd onderwijs, Community Engaged Learning en onderwijs aan professionals. Studenten leren bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek te verrichten waarbij het bedrijfsleven als actor in maatschappelijke transitieprocessen centraal staat.